Thursday, March 31, 2011

Mari Belajar Bahasa Kelantan plakkkk....



Bahasa Kelantan
, ata istiloh laingnyo kecek Kelate merupoke bahaso ore hok duduk kak Klate, Malaysia...Iyo, bena sungguh ni bahasonyo Tengku Fakhry, hok doh tekena kak serato dunio sebak sekso Manohara..gadih Indon hok nok pulok dikawini Tengku Fakhry, padoha sokmo ore doh tau Tengku Fakhry tu jahaknyo minto ampung... rupo pong buruk lagu tu... Sebak ore Kelate ni sokmo lidohnyo pendek, ditamboh lagi kusuk pulok lidohnyo (mungking terlalu banyok make budu)... Pasa tu jugok ore Malaysia hok duduk kak negeri laing susoh nok reti kecek Kelate...Apolagi Ore Indon..


(Pape penunjuk dale Lapenge Terebe Sulte Ismail Petro, Koto Baharu, kalu ditulih dale Kecek Kelate...)

Kelate???

Ore Kelate meme sungguh bijok... Negeri dio dikenali sebagai negeri Kelate, dan dudoknyo di pata timor semenanjung Malaysia... Ore Kelate ni meme dikenali oleh seluruh dunio sebagai ore Melayu asal di Malaysia dan bangso yang tertua di Malaysia...Ore-ore dio sangat bijok dan panda nego... Kebanyakke ore Melayu hok berjayo di Kolo Lupor tuh terdiri daripado ore Kelate...

Ore Kelate ni berada dimana-mana sahajo di seluruh dunio... Ore dio suko merantau, suka berniago, suko menuntut ilmu, pentingke ugamo, smat smat blako, kalu ore tino dio... comel lotte tokleh nok tek. Semangat kenegeriye sanagat kuat, sebelum masuk Malaysia, duduk bowoh kerajae siye. Ore kelate bare kacuk dari keturune para Nabi dan suko make budu. Hoktu la pok pok kelate ni cerdit cerdit blako....

(We Ismail Golok, saloh sore penutur kecek Kelate hok tekena di TV Malaysia)

Lagu mano nok kecek Kelate?

Nok belaja kecek Kelate ning banyok sungguh perubohenyo. Mungking kalu nok belaja kecek Kelate baru mahir sesudoh hapi mati. Gapo dio sajo perubohenyo?

  • Akhire -an, -ang, -am dari kecek Nayu diuboh jadi -e (makan = make, petang = pete)
  • Akhire -a jadi -o (saya = sayo, mana = mano)
  • Akhire -ai, -au jadi -a (hijau = hija, ramai = rama)
  • Akhire -r, -l hile (benar = bena, kapal = kapa)
  • Akhire -ah jadi -oh (basah = basoh, murah = muroh)
  • Akhire -ak jadi -ok (banyak = banyok, acak = acok)
  • Akhire -t, -p jadi -k (tutup = tutuk, lambat = lambak)
  • Akhire -s jadi -h (lepas = lepah, putus = putuh)
  • Akhire -n jadi -ng (turun = turung, kain = kaing)
  • -mp- jadi -p- (sampai = sapa, kampung = kapung)
  • -nt jadi -t- (lantai = lata, penting = peting)
  • -ngk- jadi -k- (angkat = akak, bungkus = bukuh)
  • -ia- jadi -e- (biasa = beso)
  • -ua jadi -o (suara = soro)
Sangat...?

(Budok Kelate, saloh satu filem Malaysia hok dialognyo sebahagie besa dale kecek Kelate)

Hok khah de wak susoh kecek Kelate ning iyolah ado beberapo kato-kato penguak, ata kato khah apobilo ditamboh denge kato "sangat...", upamonyo :

  • Sangat manis = manih leting
  • Sangat asin = masing peghak
  • Sangat pahit = paik lepe
  • Sangat masam = mase purik
  • Sangat tawar = tawa ebe
  • Sangat putih = putih sue
  • Sangat hitam = hite lege
  • Sangat biru = biru ketu
  • Sangat kuning = kuning nehe
Beberapo perkatoe khah...

(Ikle dale kecek Kelate. Ikle lagu ni doh beso di Koto Baharu de sekitanyo)
  • Saya = ambo
  • Aku = kawe, aku
  • Kamu = mu, demo
  • Macam = lagu
  • Macam mana = lagu mano, guano
  • Apa khabar = guano gamok
  • Sekarang = loning
  • Ini = ining, ning
  • Tidak ada = tadok
  • Apa = gapo
  • Mengapa = bakpo
  • Datang = mari
  • Pergi = gi
  • Mari, ayo = pakak
  • Cakap = royak
  • Yang = hok
  • Beri = bui, wi

Selamak Blajo...

14 comments:

  1. tq for info....bnyk guna tuk sy ....

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. di malaysia yg berbeza cuma ada bahasa klate, trengganu n kedah je. bhs.Indo? ramai sangat. mcm minang, bugis, aceh, batak, jawa, kalimantan, papua, bali, ambon and many more..

    ReplyDelete
  4. ambo suko royak kecek kelate ...
    Ambo ore johor....

    ReplyDelete
  5. Mintak maaf kalo menganggu...sayo tok bapo sependapat denge demo...pasal ore Kelate bangso Melayu Asli dan tertuwo di Malaysia..untuk pengetahuan demo Orang Kedah n Terengganu juga BANGSA MELAYU ASLI DAN PALING TERTUA YG MENETAP DI TANAH MELAYU(terutamannya org Kedah)...kalo hang tak percaya boleh la pi tengok kat wikipedia nah...

    ReplyDelete
  6. Hahaha..sejok dulu sampa laning baghu ambo bghani kecek kelate..sebab ati tepauk kak soghe awe ni...hehehe

    ReplyDelete
  7. Kawe dok ar parok berana oyap klate... Saim Muto Retro kawe pung banyok dari klate. Dio cayo demo oyap namo kawe hop geng Retro pasir puteh klate. Kawe anop Selangor pung hop jupo demo Loni (dok slalu lah. Event besa jah dapak jupo demo) sumo blako kecek klate.Sebab gapo,demo dop gogek bicaro hop topik gapo pung.jolo bicaro sokmo. Kemah keming rapak jikk demo anop klate!

    ReplyDelete
  8. sene la panih..buleh uyak ko saeng keh pok dio ni tok pehe go skaro bilo ore kecek klate..lah lah kito pulok ujong jadi tuke bahaso dio

    ReplyDelete